Blogs

Artikelen

Bewegen voor je brein

Bewegen/sporten heeft diverse bijzondere effecten op onze hersenen, onze gevoelens, ons psychisch welbevinden en ons sociaal functioneren. Deze website geeft een overzicht van relevante wetenschappelijke studies en verklaringsmodellen voor deze wisselwerking. Daarnaast vindt u verschillende praktische toepassingen van deze kennis én diverse manieren en hulpmiddelen die u kunnen helpen bewegen/sporten te integreren in uw leven. En met de ervaringsverhalen op de forums hopen we bezoekers te inspireren en motiveren om in beweging te komen en in beweging te blijven.

Waarom word je vrolijk van hardlopen?

Hardlopen heeft niet alleen een positief effect op je lichamelijke gesteldheid, maar ook op je psyche. Ook al zie je soms op tegen een rondje lopen, achteraf voel je je weer fris, zowel fysiek als mentaal. Hoe dat kan, legt deskundige Baer Jonkers uit. O ja, wees gewaarschuwd: na het lezen van dit artikel spring je meteen in je sportkleren en sprint je er vandoor!

Hardlopen: positiever zelfbeeld

Bewegen verkleint kans op depressie

Bewegen is goed voor het hart en voorkomt overgewicht. Nieuw onderzoek wijst uit dat bewegen je ook een mentale boost kan geven. Uit een 50-jaar durende studie blijkt dat lichamelijke activiteit kan helpen bij het bestrijden van depressies.

Waarom topbestuurders zo van de marathon houden

Vroeger gingen topbestuurders naar de sociëteit, cognacje erbij. Nu willen ze juist fitheid uitstralen. Veel topbestuurders lopen marathons. En ja, dat persen ze in hun toch al drukke leven. “Je slaapt gewoon wat minder.”